HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

Zola : Les Rougon-Macquart, tome 4

af Émile Zola

Andre forfattere: Se andre forfattere sektionen.

Serier: Les Rougon-Macquart (La Pléiade, 4/5)

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
352701,925 (5)Ingen
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Fransk (1)  Engelsk (1)  Alle sprog (2)
Viser 2 af 2
L'Oeuvre :

Etudier l'homme, tel qu'il est, non plus leur pantin métaphysique, mais l'homme physiologique, déterminé par le milieu, agissant sous le jeu de tous ses organes...N'est ce pas une farce que cette étude continue et exclusive de la fonction du cerveau, sous le prétexte que le cerveau est l'organe noble ?... La pensée eh ! tonnerre de Dieu ! la pensée est le produit du corps entier. Faites donc penser un cerveau tout seul, voyez donc ce que devient la noblesse du cerveau, quand le ventre est malade ! Non! c'est imbécile, la philosophie n'y est plus, la science n'y est plus, vous sommes des positivistes, des évolutionnistes, et nous garderions le mannequin littéraire des temps classiques, et nous continuerions à dévider les cheveux emmêlés de la raison pure ! Quid it psychologue dit traître à la vérité. D'ailleurs, physiologie, psychologie ne signifie rien : l'une à pénétré l'autre, toues deux ne sont qu'en aujourd'hui, le mécanisme de l'homme aboutissant à la somme totale de ses fonctions.. Ah ! la formule est là, notre révolution moderne n'a pas d'autre base, c'est la mort fatale de l'antique société, c'est la naissance d'une société nouvelle, et c'est nécessairement la poussée d'un nouvel art, dans ce nouveau terrain.. Oui on verra, on verra la littérature qui va germer pour le prochain siècle de science te de démocratie. (...) Je vais prendre une famille, et j'en étudierai les membres, un à un, d'où ils viennent, où ils vont, comment ils réagissent les uns sur les autres ; enfin, une humanité en petit, la façon dont l'humanité pousse et se comporte... D'autre part, je mettrai mes bonshommes dans une période historique déterminée, ce qui me donnera le milieu et les circonstances, un morceau d'histoire... Hein ? tu comprends, une série de bouquins, quinze, vingt bouquins, des épisodes qui se tiendront, tout enrayant chacun son cadre à part, une suite de romans..." (P160-161)

"« C’était fatal, cet excès d’activité et d’orgueil dans le savoir devait nous rejeter au doute; ce siècle, qui a fait déjà tant de clarté, devait s’achever sous la menace d’un nouveau flot de ténèbres... Oui , notre malaise vient de là. On a trop promis, on a trop espéré, on a attendu la conquête et l’explication de tout ; et l’impatience gronde. Comment! On ne marche pas plus vite? la science ne nous a pas encore donné en cent ans, la certitude absolue, le bonheur parfait? Alors à quoi bon continuer, puisqu'on ne saura jamais tout et que notre pain restera aussi amer ? C’est une faillite du siècle, le pessimisme tord les entrailles, le mysticisme embrume les cervelles ; car nous avons beau chasser les fantômes sous les grands coups de lumière de l’analyse, le surnaturel a repris les hostilités, l’esprit des légendes se révolte et veut nous reconquérir, dans cette halte de fatigue et d’angoisse....(...) il me semble que cette convulsion dernière du vieil effarement religieux était à prévoir. Nous ne sommes pas une fin, mais une transition, un commencement d’autre chose... Cela me calme cela me fait du bien de croire que nous marchons à la raison et à la solidité de la science... (..) A moins que la folie ne nous fasse culbuter dans le noir , et que nous ne partions tous étranglés par l’idéal ... » (p 360) ( )
  folivier | Dec 20, 2020 |
Edition Intégrale publiée sous la direction d'Armand Lanoux; études, notes et variantes par Henri Mitterand. ( )
  crazybutsound | Sep 20, 2005 |
Viser 2 af 2
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse

» Tilføj andre forfattere

Forfatter navnRolleHvilken slags forfatterVærk?Status
Émile Zolaprimær forfatteralle udgaverberegnet
Cogny, PierreRedaktørmedforfatternogle udgaverbekræftet
Le Blond-Zola, Jean-ClaudeForordmedforfatternogle udgaverbekræftet
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Information fra den franske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Information fra den franske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Émile Zola
Les Rougon-Macquart
Histoire naturelle et sociale d'une famille sous le Second Empire - Tome IV
Édition d'Armand Lanoux et Henri Mitterand
Parution le 12 Novembre 1966
Bibliothèque de la Pléiade, n° 187
Achevé d'imprimer le 28 Septembre 1966
1824 pages, rel. Peau, 105 x 170 mm

Ce volume contient
L'Œuvre - La Terre - Le Rêve - La Bête humaine.
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Information fra den franske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

Ingen biblioteksbeskrivelser fundet.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Aktuelle diskussioner

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (5)
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4
4.5
5 4

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 206,387,366 bøger! | Topbjælke: Altid synlig