HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

Maître Brown fils

af Nathaniel Hawthorne

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
117,773,507IngenIngen
Nyligt tilføjet afraton-liseur
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Et il ne s’est pas fait lynché, ou au moins mettre au ban de la société après avoir écrit un tel livre ? C’est ce que je n’ai pu m’empêcher de me demander au fur et à mesure que je progressais dans l’écoute de cette nouvelle…
Encore une fois, Nathaniel Hawthorne place cette histoire dans les premiers temps de la colonisation des futurs Etats-Unis, alors que les plus purs des chrétiens cherchaient asile sur cette terre vierge de toute persécution. Mais ici encore, Nathaniel Hawthorne prend un malin (oui, vraiment, malin ?) plaisir à montrer l’envers du décor, à confronter apparences et réalité. L’histoire se passe à Salem, une ville familière à Hawthorne et connue surtout pour la fameuse histoire des sorcières, qui effectivement se déroule moins d’un siècle après la fondation de la ville, donc peut-être un peu avant ou un peu après les mésaventures de Maître Brown fils… Hawthorne ne fait aucune mention de cette affaire et c’est probablement un rapprochement abusif de ma part, mais l’omniprésence du Malin dans cette nouvelle m’y pousse irrémédiablement. Pourtant, ce n’est pas la sorcellerie que dénonce Hawthorne, au contraire, c’est le virginal voile posé sur des vies en apparence d’une droiture extrême, qui en réalité cachent les plus noires pensées et les actes les plus condamnables.
Maître Brown découvre effaré la vérité sur ses concitoyens et est appelé à les rejoindre. Cèdera-t-il à la tentation ? La fin est plus d’une amère ironie puisque Maître Brown, décidant de rester, malgré la dépravation de ses concitoyens, fidèle à ses principes, devient si plein de désillusions qu’il finit par se retrouver en marge de sa propre communauté, plein de haine et de méfiance, incapable de faire confiance à qui que ce soit, et n’est-ce pas vivre au moins un peu dans le péché que cela ?
Nouvelle intéressante, donc. Peu connue, elle a pourtant été saluée par plusieurs écrivains américains, et, de Melville à Poe, pas des moindres. D’un genre fantastique assumé, elle dénote dans le peu que je connais de l’œuvre d’Hawthorne. Elle est peut-être aussi un peu monolithique, à n’en pas devenir crédible, mais il faut la voir comme une parabole, une fable pour notre propre édification, et, dans cette veine, on ne peut que reconnaître qu’elle est réussie !
  raton-liseur | Sep 30, 2018 |
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

No library descriptions found.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Current Discussions

Ingen

Populære omslag

Ingen

Quick Links

Genrer

No genres

Vurdering

Gennemsnit: Ingen vurdering.

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 206,083,309 bøger! | Topbjælke: Altid synlig