HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

L'alba del Novecento. Alle radici della nostra cultura

af Fabio Fabbri

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
4Ingen3,451,095 (3.5)Ingen
All'alba del Novecento, durante il ventennio dal 1895 al 1914, in ogni campo del sapere umano si produsse una vera e propria 'rivoluzione culturale'. Nel giro di pochissimi mesi del 1900, ad esempio, si pass©ø dall'inaugurazione della Esposizione Universale di Parigi alla pubblicazione de L'interpretazione dei sogni di Freud o alla teoria dei quanti di Max Planck, fino al Concerto per pianoforte n. 2 di Sergej Rachmaninov. Allo stesso modo, nel 1913, mentre in Europa si scatenava la seconda guerra balcanica, a New Orleans il dodicenne Louis Armstrong gi© intonava su una tromba i suoi primi temi musicali. Cos©Ơ il tragico naufragio del Titanic - che nell'aprile 1912 gi© segnava la fine di un'epoca - si collega, quasi magicamente, al cupo incipit de La montagna incantata di Mann, 'il grande poema della morte' iniziato quell'anno. Oppure i colpi di cannone che dettero l'avvio alla prima guerra mondiale rinviano alle riflessioni di Kafka che, proprio nell'agosto1914, iniziava la stesura de Il processo. Una 'nuova storia' della Belle ©♭poque che ha l'ambizione di raccontare sincronicamente il terremoto che travolse una cultura e la sostitu©Ơ con una diversa.… (mere)
Nyligt tilføjet afOct326, IGiordani, Masnago69
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Ingen anmeldelser
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
La storia non è una fortezza, ma un porto o un aereoporto: un luogo da cui si parte verso altre destinazioni. Concepirla come una disciplina chiusa in se stessa sarebbe un'assurdità.
Carlo Ginzburg, 2015
Tilegnelse
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
a Stella e Paolo,
nati in un altro secolo...
Første ord
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Era improvvisamente cambiato il tempo, quel pomeriggio di fine ottobre del 1906, mentre un corteo mesto accompagnava, lungo i viali alberati di Aix-en-Provence, il feretro di Paul Cézanne.
Citater
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
...è sulle idee generate durante il ventennio che va dal 1895 al 1914 che poggiano, in ogni campo del sapere umano, le radici della rivoluzione culturale da cui si è generata tutta la civiltà del Novecento. Nella scienza e nell'arte, nella letteratura e nella tecnologia, nella filosofia e nel pensiero sociale e politico si imposero principi e trasformazioni da cui fu impossibile recedere. Col tempo, abbiamo solo elaborato quelle conquiste.
Sidste ord
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
(Klik for at vise Advarsel: Kan indeholde afsløringer.)
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

All'alba del Novecento, durante il ventennio dal 1895 al 1914, in ogni campo del sapere umano si produsse una vera e propria 'rivoluzione culturale'. Nel giro di pochissimi mesi del 1900, ad esempio, si pass©ø dall'inaugurazione della Esposizione Universale di Parigi alla pubblicazione de L'interpretazione dei sogni di Freud o alla teoria dei quanti di Max Planck, fino al Concerto per pianoforte n. 2 di Sergej Rachmaninov. Allo stesso modo, nel 1913, mentre in Europa si scatenava la seconda guerra balcanica, a New Orleans il dodicenne Louis Armstrong gi© intonava su una tromba i suoi primi temi musicali. Cos©Ơ il tragico naufragio del Titanic - che nell'aprile 1912 gi© segnava la fine di un'epoca - si collega, quasi magicamente, al cupo incipit de La montagna incantata di Mann, 'il grande poema della morte' iniziato quell'anno. Oppure i colpi di cannone che dettero l'avvio alla prima guerra mondiale rinviano alle riflessioni di Kafka che, proprio nell'agosto1914, iniziava la stesura de Il processo. Una 'nuova storia' della Belle ©♭poque che ha l'ambizione di raccontare sincronicamente il terremoto che travolse una cultura e la sostitu©Ơ con una diversa.

Ingen biblioteksbeskrivelser fundet.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Aktuelle diskussioner

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (3.5)
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5 1
4
4.5
5

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 206,386,360 bøger! | Topbjælke: Altid synlig