HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

Ich habe meinen Traum. Sieben Dichterinnen und ihre Lebensgeschichte

af Ingeborg Gleichauf

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
5Ingen2,986,649 (2)Ingen
Als Frau den Beruf der Dichterin zu wählen, wurde zu allen Zeiten beargwöhnt. Die sieben porträtierten Dichterinnen haben sich jedoch nicht vom Dichten abbringen lassen. Ihre Geschichte führt von der Antike bis in unsere Zeit und erzählt viel über innere Freiheit und den Glauben an sich selbst. Den unterschiedlichen Lebenswegen der vorgestellten Dichterinnen zu folgen, führt mitten hinein in die Überlegung, was Leben und Dichten miteinander zu tun haben: Bereits Sappho, die Dichterin aus der Antike, scheute sich nicht, all das auszusprechen, was sie im Innersten aufwühlte - die Macht patriarchalischer Traditionen, Liebe, Tod, Krieg und Frieden; Marina Zwetajewa versuchte, den Reichtum ihrer Sprache der äußeren Armut und dem politischen Unfrieden entgegenzusetzen; Else Lasker-Schüler half die Bilderwelt ihrer jüdischen Ahnen, auch in der Zeit des Nationalsozialismus nicht mit dem Träumen von einer besseren Zukunft aufzuhören; dagegen erlaubte sich Djuna Barnes scharfzüngig und ironisch einen kritischen Blick; Annette von Droste-Hülshoff war die Schriftstellerin ohne Vorbilder, ihre Texte haben vielmehr in der Literaturgeschichte Maßstäbe gesetzt; Emily Dickinson schrieb, anders als ihre romantisch-klassi-zistischen Dichter-Kollegen, gänzlich unkonventionelle Gedichte, in denen sie ihre kleine Welt zum Kosmos umgestaltete; Sylvia Plath befreite sich in ihrer Arbeit ein Stück von den anderen und von der Fessel, mit der sie sich selbst drangsalierte. Heute gilt sie als eine der wichtigsten Vertreterinnen moderner amerikanischer Lyrik.… (mere)
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Ingen anmeldelser
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Information fra den tyske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

Als Frau den Beruf der Dichterin zu wählen, wurde zu allen Zeiten beargwöhnt. Die sieben porträtierten Dichterinnen haben sich jedoch nicht vom Dichten abbringen lassen. Ihre Geschichte führt von der Antike bis in unsere Zeit und erzählt viel über innere Freiheit und den Glauben an sich selbst. Den unterschiedlichen Lebenswegen der vorgestellten Dichterinnen zu folgen, führt mitten hinein in die Überlegung, was Leben und Dichten miteinander zu tun haben: Bereits Sappho, die Dichterin aus der Antike, scheute sich nicht, all das auszusprechen, was sie im Innersten aufwühlte - die Macht patriarchalischer Traditionen, Liebe, Tod, Krieg und Frieden; Marina Zwetajewa versuchte, den Reichtum ihrer Sprache der äußeren Armut und dem politischen Unfrieden entgegenzusetzen; Else Lasker-Schüler half die Bilderwelt ihrer jüdischen Ahnen, auch in der Zeit des Nationalsozialismus nicht mit dem Träumen von einer besseren Zukunft aufzuhören; dagegen erlaubte sich Djuna Barnes scharfzüngig und ironisch einen kritischen Blick; Annette von Droste-Hülshoff war die Schriftstellerin ohne Vorbilder, ihre Texte haben vielmehr in der Literaturgeschichte Maßstäbe gesetzt; Emily Dickinson schrieb, anders als ihre romantisch-klassi-zistischen Dichter-Kollegen, gänzlich unkonventionelle Gedichte, in denen sie ihre kleine Welt zum Kosmos umgestaltete; Sylvia Plath befreite sich in ihrer Arbeit ein Stück von den anderen und von der Fessel, mit der sie sich selbst drangsalierte. Heute gilt sie als eine der wichtigsten Vertreterinnen moderner amerikanischer Lyrik.

Ingen biblioteksbeskrivelser fundet.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Aktuelle diskussioner

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (2)
0.5
1
1.5
2 1
2.5
3
3.5
4
4.5
5

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 206,322,069 bøger! | Topbjælke: Altid synlig