HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

The Lovers of Teruel

af Juan Eugenio Hartzenbusch

Andre forfattere: Se andre forfattere sektionen.

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
681388,327 (3.83)Ingen
Based on the original manuscript, this book also contains the proper iconography of the literary work. It includes an introduction accompanied by a biography & a critical study of the work, the complete text, footnotes at the bottom of each page, glossary, illustrations of the original text, two bibliographies, & an index.… (mere)
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Pasiones desatadas, honor, acción descabellada, despropósitos... El drama romántico, en fin. Sobre la base de unos sucesos que hoy sabemos reales (la editora de este texto todavía no las tenía todas consigo), muchos autores han recreado la emocionante historia de los desventurados amores de Diego de Marsilla e Isabel de Segura, pero ha sido sin duda el dramón de Hartzenbusch el más popular. Todo sucede muy deprisa, y las licencias que se permite el autor, como buen romántico, son múltiples, y eso que la editora nos advierte que se trata de una versión retocada que evita excesos todavía mayores de las anteriores. Por cierto que la fijación del texto es igual de caótica, porque abundan los manuscritos, notas, correcciones y acotaciones. Pero, con todo, resulta bastante efectiva. Uno se deja zarandear por los avatares y aborrece a la pérfida sultana de Valencia, que impide que Diego llegue a tiempo de cumplir con su palabra y, por tanto, de evitar que Isabel tenga que casarse con quien no quiere. Por cierto, también, que la intervención de los moros es lo más ahistórico de todo el drama, porque sí fue cierto que Diego no llegó a impedir la boda de su amada por apenas pocas horas. Hartzenbusch también coloca la muerte de ambos amantes en la casa del nuevo matrimonio, en la alcoba de Isabel, y prácticamente consecutivas, cuando sabemos que Diego murió, efectivamente, a la puerta de esa casa al negarle Isabel un beso (el autor aquí obvia el lamentable detalle del traslado del cadáver de noche hasta la puerta de la casa de sus padres), y ésta al día siguiente, sobre el féretro de su amado. Saber que todo esto fue rigurosamente cierto emociona, la verdad.

Lo peor de este libro es la introducción. La editora hace bien su trabajo estricto, es decir, fijar el texto, aunque algunas de sus notas sobran, pero en la introducción pone de chupa de dómine al pobre Hartzenbusch, hasta el punto que ella misma se me hace antipática. Si tan pésimo literato te parece, no edites su obra. No es que sea necesario que los editores se enamoren de sus editados, pero tampoco que lo desprecien como esta señora hace aquí. Además, en el caso de un autor romántico, cebarse con los anacronismos, incoherencias y cabos sueltos es una estupidez; a veces, eso mismo es lo que le da su encanto a estos textos. Lo bueno que tiene es que, después de tal prólogo, el texto en sí parece estupendo. Uno se esperaba un bodrio, y no lo es. ( )
  caflores | Nov 26, 2010 |
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse

» Tilføj andre forfattere (4 mulige)

Forfatter navnRolleHvilken slags forfatterVærk?Status
Hartzenbusch, Juan Eugenioprimær forfatteralle udgaverbekræftet
Fisher, GeorgeBookbindermedforfatternogle udgaverbekræftet
Hughes-Stanton, Blairmedforfatternogle udgaverbekræftet

Tilhører Forlagsserien

Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Oplysninger fra den engelske Almen Viden Redigér teksten, så den bliver dansk.
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

Based on the original manuscript, this book also contains the proper iconography of the literary work. It includes an introduction accompanied by a biography & a critical study of the work, the complete text, footnotes at the bottom of each page, glossary, illustrations of the original text, two bibliographies, & an index.

No library descriptions found.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Current Discussions

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (3.83)
0.5
1
1.5
2
2.5
3 1
3.5 1
4
4.5
5 1

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 204,417,207 bøger! | Topbjælke: Altid synlig