HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

De la historia a la politica. La experiencia…
Indlæser...

De la historia a la politica. La experiencia de America Latina (Biblioteca América Latina) (Spanish Edition) (udgave 1989)

af Hugo Zemelman (Forfatter)

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
413,429,302IngenIngen
Medlem:CIPCIC-CV
Titel:De la historia a la politica. La experiencia de America Latina (Biblioteca América Latina) (Spanish Edition)
Forfattere:Hugo Zemelman (Forfatter)
Info:Siglo XXI Editores Mexico (1989), Edition: 1. ed, 200 pages
Samlinger:Dit bibliotek
Vurdering:
Nøgleord:Ingen

Work Information

De la historia a la politica. La experiencia de America Latina (Biblioteca América Latina) (Spanish Edition) af Hugo Zemelman

Nyligt tilføjet afckepfer, CIPCIC-CV, jserracino
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

no es común que en América Latina se trabaje en la construcción de soluciones metodológicas rigurosas para analizar la realidad histórica desde la perspectiva de lo político. Zemelman lo hace mediante una doble discusión.
Polemiza con las concepciones evolucionistas de la historia y los con las que la conciben como un orden dado, en el que las determinaciones pero dominan sobre las "voluntades sociales". Frente a ellas, defiende una Concepción dinámica de los procesos históricos, cuyo desenvolvimiento constante no implica necesariamente progreso. "Las transformaciones sociales –dice– son el producto de luchas coyunturales entre fuerzas con concepciones antagónicas sobre el futuro." su resultado no puede ser anticipado por las ciencias sociales mediante un simple conocimiento de las determinaciones objetivas que van configurando El paso del presente al porvenir.
Propone revisar las teorías de lo político que lo restringen balacera del poder. Trata de entender la política como conciencia de la historicidad,proceso de construcción de proyectos en el contexto de las contradicciones sociales. Lo político es definido entonces como "la articulación dinámica entre sujetos, prácticas sociales y proyectos,cuyo contenido específico es la lucha por dar una dirección a la realidad en el marco de opciones viables".
con el objeto de facilitar una mejor comprensión de la perspectiva epistemológica planteada se ha dividido este trabajo en dos partes: una primera que contiene los supuestos epistemologicos y metodológicos en los que se ha basado esta reflexión política sobre la historia; y una segunda que destaca la importancia del ensayo y del discurso político y su función para el conocimiento social.en esta segunda parte se analizan escritos de autores latinoamericanos pertenecientes a diversas épocas y países,de tal manera que su análisis nos permita comprender los distintos modos de concreción de la realidad histórica,de forma que posibilite ampliar la capacidad de diagnóstico de las ciencias sociales sobre los virtual o potencial en situaciones históricas, esto es, qué conduzca a producir un nuevo tipo de conocimiento.
  ckepfer | Dec 27, 2019 |
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

No library descriptions found.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Current Discussions

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: Ingen vurdering.

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 204,505,647 bøger! | Topbjælke: Altid synlig