HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

Intervista su Dio. Le parole della fede, il cammino della ragione

af Camillo Ruini, Andrea Galli (Forfatter)

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
911,976,628 (4)Ingen
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Fede & Ragione. L'eterno conflitto tra due identità, il tema di questo libro, scritto in una forma impropria: l'intervista. Mi rendo conto che nella mente sia dell'autore che dell'editore premeva l'intenzione di coinvolgere quanti più lettori possibili ad acquistarlo. Ma l'identità umana e l'identità religiosa non sono fatte per muoversi sullo stesso piano, pur appartenendo a tutti gli uomini.

Sia l'una che l'altra costituiscono, infatti, le ragioni del credere e del pensare in maniera individuale e soggettiva la propria esistenza. Si crea pertanto una situazione paradossale conflittuale. La verità è che con la ragione non si può spiegare la fede, così come la fede non ha nulla da condividere con la ragione.

Un tema così difficile non doveva essere trattato alla leggera, come di solito si fa in una intervista. Fatto è che l'illustre intervistato nelle sue risposte non si comporta come in genere parla un intervistato per un articolo di giornale. Nelle sue domande l'autore del libro si sforza di mettersi dalla parte di chi legge,cercando di porre domande all'altezza dei suoi interessi e capacità di comprensione. Ma non sempre ci riesce in quanto le risposte che il Cardinale Ruini dà non sono semplici nè tanto meno superficiali.

Le sue risposte non sono risposte religiose. Toccano sì, la religione ma in pratica si parla di filosofia, di teologia, di storia, di etica, di politica. Insomma, c'è una trasversalità culturale quanto mai ampia e profonda che fa della lettura un impegno per chi legge che va ben oltre una informale intervista. Prova ne sono i tanti libri a cui il libro fa riferimento nella ricca ed abbondante bibliografia che correda il volume.

Non sono un religioso, un filosofo, un teologo, sono soltanto un uomo comune che cerca di essere aiutato ad avere una fede senza fare a meno della ragione. Mi sembra che sia il giornalista che il cardinale non abbiano fatto molto per aiutarmi in questo mio intento di lettura. Colpa senza dubbio della mia ignoranza e sopratutto del fatto che ho letto il "libro-intervista" in versione Kindle.

Argomenti come questi vanno affrontati in maniera tradizionale, con il libro cartaceo. Devi avere tra le mani l'oggetto del contendere che poi non è cosa di poco conto se consideriamo che sono in gioco la realtà della nostra esistenza, le ragioni del perchè della nostra venuta al mondo e quelle della nostra altrettanto inspiegabile uscita. ( )
  AntonioGallo | Nov 2, 2017 |
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse

» Tilføj andre forfattere

Forfatter navnRolleHvilken slags forfatterVærk?Status
Ruini, CamilloForfatterprimær forfatteralle udgaverbekræftet
Galli, AndreaForfatterhovedforfatteralle udgaverbekræftet
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Information fra den italienske Almen Viden. Redigér teksten, så den bliver dansk.
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

No library descriptions found.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Current Discussions

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (4)
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4 1
4.5
5

Er det dig?

Bliv LibraryThing-forfatter.

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 203,237,950 bøger! | Topbjælke: Altid synlig