HjemGrupperSnakMereZeitgeist
Søg På Websted
På dette site bruger vi cookies til at levere vores ydelser, forbedre performance, til analyseformål, og (hvis brugeren ikke er logget ind) til reklamer. Ved at bruge LibraryThing anerkender du at have læst og forstået vores vilkår og betingelser inklusive vores politik for håndtering af brugeroplysninger. Din brug af dette site og dets ydelser er underlagt disse vilkår og betingelser.

Resultater fra Google Bøger

Klik på en miniature for at gå til Google Books

Indlæser...

Poltava - Le Cavalier de bronze

af Alexandre Pouchkine

MedlemmerAnmeldelserPopularitetGennemsnitlig vurderingSamtaler
4Ingen3,429,302 (5)Ingen
Le 8 juillet 1709, l'Ukraine perd contre la Russie la bataille de Poltava pour son indépendance. Le 7 novembre 1824, la Néva, le fleuve qui traverse Saint-Pétersbourg, est en crue et ravage les quartiers pauvres. Les deux dates n'ont rien en commun, excepté un homme, le tsar Pierre le Grand. Celui qui a mené à la victoire ses troupes à Poltava est aussi le bâtisseur de Saint-Pétersbourg, symbole de sa gloire mais aussi fruit de son délire. Construite au prix de dizaines de milliers de vies humaines, la ville se révolte contre son créateur. Alexandre Pouchkine raconte ces événements dans ces deux récits en vers qu'il écrira à cinq ans d'intervalle. Poltava est une apologie de Pierre le Grand. Son génie politique et militaire, fascine Pouchkine, sa vision de l'avenir de la Russie le surprend. Mais dans ce récit, l'auteur n'est pas seulement un historien. Il tisse une histoire tendre et tragique de l'amour entre le vieux Mazepa, adversaire de Pierre à Poltava, et sa filleule Matriona. Le cavalier de bronze met en scène la folie du jeune Eugène, un employé insignifiant qui a perdu sa fiancée dans l'inondation de Saint-Pétersbourg. Fou de chagrin, il erre désemparé dans les rues de la ville. A la vue de la statue de l'empereur, immuable sur son socle, il s'imagine être en droit de lui demander des comptes. Effaré par son audace et en proie à l'hallucination, il fuit aussitôt, se croyant poursuivi par la statue. La folie et la mort seront le prix de sa rébellion.… (mere)
Nyligt tilføjet afthepuck, AngeliqueMillet, Artymedon, Replay
Ingen
Indlæser...

Bliv medlem af LibraryThing for at finde ud af, om du vil kunne lide denne bog.

Der er ingen diskussionstråde på Snak om denne bog.

Ingen anmeldelser
ingen anmeldelser | tilføj en anmeldelse
Du bliver nødt til at logge ind for at redigere data i Almen Viden.
For mere hjælp se Almen Viden hjælpesiden.
Kanonisk titel
Originaltitel
Alternative titler
Oprindelig udgivelsesdato
Personer/Figurer
Vigtige steder
Vigtige begivenheder
Beslægtede film
Indskrift
Tilegnelse
Første ord
Citater
Sidste ord
Oplysning om flertydighed
Forlagets redaktører
Bagsidecitater
Originalsprog
Canonical DDC/MDS
Canonical LCC

Henvisninger til dette værk andre steder.

Wikipedia på engelsk

Ingen

Le 8 juillet 1709, l'Ukraine perd contre la Russie la bataille de Poltava pour son indépendance. Le 7 novembre 1824, la Néva, le fleuve qui traverse Saint-Pétersbourg, est en crue et ravage les quartiers pauvres. Les deux dates n'ont rien en commun, excepté un homme, le tsar Pierre le Grand. Celui qui a mené à la victoire ses troupes à Poltava est aussi le bâtisseur de Saint-Pétersbourg, symbole de sa gloire mais aussi fruit de son délire. Construite au prix de dizaines de milliers de vies humaines, la ville se révolte contre son créateur. Alexandre Pouchkine raconte ces événements dans ces deux récits en vers qu'il écrira à cinq ans d'intervalle. Poltava est une apologie de Pierre le Grand. Son génie politique et militaire, fascine Pouchkine, sa vision de l'avenir de la Russie le surprend. Mais dans ce récit, l'auteur n'est pas seulement un historien. Il tisse une histoire tendre et tragique de l'amour entre le vieux Mazepa, adversaire de Pierre à Poltava, et sa filleule Matriona. Le cavalier de bronze met en scène la folie du jeune Eugène, un employé insignifiant qui a perdu sa fiancée dans l'inondation de Saint-Pétersbourg. Fou de chagrin, il erre désemparé dans les rues de la ville. A la vue de la statue de l'empereur, immuable sur son socle, il s'imagine être en droit de lui demander des comptes. Effaré par son audace et en proie à l'hallucination, il fuit aussitôt, se croyant poursuivi par la statue. La folie et la mort seront le prix de sa rébellion.

No library descriptions found.

Beskrivelse af bogen
Haiku-resume

Efterladte bibliotek: Alexander Pushkin

Alexander Pushkin har et Efterladt bibliotek. Efterladte Biblioteker er de personlige biblioteker fra berømte læsere, registreret af medlemmer fra gruppen Legacy Libraries som er det engelske udtryk for Efterladte Biblioteker.

Se Alexander Pushkin's efterladte profil.

Se Alexander Pushkins forfatterside.

Current Discussions

Ingen

Populære omslag

Quick Links

Vurdering

Gennemsnit: (5)
0.5
1
1.5
2
2.5
3
3.5
4
4.5
5 1

 

Om | Kontakt | LibraryThing.com | Brugerbetingelser/Håndtering af brugeroplysninger | Hjælp/FAQs | Blog | Butik | APIs | TinyCat | Efterladte biblioteker | Tidlige Anmeldere | Almen Viden | 204,507,479 bøger! | Topbjælke: Altid synlig